MMORPG, genren som föddes när man slog ihop massiva online multispel (Massive Multiplayer Online) med rollspel (Roleplaying Game). Denna genre slog igenom med ofattbara siffror och var något unikt när den kom. I täten på dessa spel låg World of Warcraft, en spel franchise som redan från början ett stort följe av supportrar. Idag har mycket skett i denna genre som behövt vara i konstant utveckling för att kunna fortsätta vara relevant på dagens digitala nöjesmarknad.Till en början så var spelen relativt enkla. Du skapar en karaktär och möter icke spelbara karaktärer, mer kända som NPC som står för Non-playable character. Dessa kunde ibland ge dig ett uppdrag där du skulle hämta ett föremål som vissa djur gav efter du besegrat dem eller liknande.Stridssystemet var bara grundläggande och inte särskilt svårt i början. Var du en krigare valde du en fiende att slå på och ibland kunde du använda en förmåga för att slå ännu hårdare eller orsaka en effekt, ibland fick du till och med slå på flera samtidigt via en förmåga. Magiker fick oftast vänta några sekunder innan de fick kasta sina trollformler och bågskyttar fick springa omkring och skjuta. Ett enkelt system men det gav behovet till samarbete som i sin tur ledde till massiva labyrinter eller grottor med en slutboss. För att klara av dessa behövde man ha en guild.Guilder var en samling av likasinnade individer som samlats under en flagga för att uppnå olika mål. Det var i dessa som starka band av vänskap föddes och under MMORPG tidens början var detta en stor del av genren.Allt förändras med tiden dock och i samband med att Blizzard, skaparna till World of Warcraft introducerade systemet av ”looking for Group” så behövde man inte längre vara en organiserad grupp där alla visste vad de behövde göra. Problemet var att det blev svårare att få bra räder in i grottorna. Idag finns guilder men det är oftast för de mer hårdbitna och seriösa. Det finns så klart för de som är mer enkla och vill njuta av spelet och bara ha skoj.Med tiden kom andra spel som ville försöka ta tronen ifrån World of Warcraft, spelen förändrades och blev mer dynamiska och komplexa. De flesta spelen var inte jätte lyckade för många visste inte om de var villiga att sänka pengar i ett spel som inte kommer att finnas om cirka 6-7 månader där du behövt betala ungefär 100-200kr per månad.